De grunnleggende rettighetene har en sentral plass i FNs arbeid, og organisasjonen burde kunne garantere at disse respekteres. Strukturer som Menneskerettighetskommisjonen og Høykommissariatet for menneskerettigheter eksisterer allerede, og gjør det mulig å øve press på land som begår overtramp på menneskets rettigheter. Men FNs effektivitet må likevel forbedres. Hvordan? Ved å gi «skarpere tenner» til internasjonale konvensjoner og pakter (om frihet, miljø eller helse…). Hvordan kan vi for eksempel på verdensbasis forestille oss en like effektiv instans som Europarådet, hvor Europadomstolen sanksjonerer brudd på fundamentale menneskerettigheter?2 Til forskjell fra hva som skjer i Europa, eksisterer det nemlig ikke på internasjonalt nivå en samme grad av demokratiske fellesverdier, og heller ikke felles styringsprinsipper som kunne legitimere opprettelsen av en slik instans.3 Og hvordan ville man dessuten kunne stille et fattig land som Peru eller Fiji for retten – på grunn av brudd på normer for helsestell, bolig eller utdannelse?
Vi må altså arbeide for en gradvis felleserkjennelse på verdensbasis, og gi FN-pakten en utøvende kraft. Paktens innledning fastsetter omfattende mål for organisasjonen: fred og sikkerhet, utvikling av vennskapelige forhold mellom nasjonene med basis i like rettigheter og befolkningenes selvbestemmelse, internasjonalt samarbeid for å løse problemer av økonomisk, sosial og menneskelig art. Derfor har det blitt opprettet spesialorganer som dekker alle områder, og som har som fellesoppgave å handle til beste for menneskeheten.
En kan altså si at instansene finnes, at prosedyrene finnes, og at det er den politiske viljen som mangler. På internasjonalt nivå eksisterer det for eksempel ikke en instans som Europakommisjonen, som kunne råde over sine egne ressurser og dermed kunne fremtvinge felles handling. Selv Sikkerhetsrådet – som forøvrig er FNs eneste ikke-demokratiske instans ettersom dets fem faste medlemmer innehar en overlegen posisjon – er avhengig av de midlene regjeringene bevilger. Der hvor det finnes en avtale mellom Statene om felles mål er ting i utvikling, selv om det viser seg å være mer komplisert når man er 191, enn når man er 15 eller 25! Derfor er ikke dette mulig. Opprettelsen av den Internasjonale straffedomstolen (ICC) i 2003 viser at Statene kan beslutte å kjempe mot overhengende farer som de i fellesskap har definert, og dermed akseptere å begrense eller oppgi sin suverenitet. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal