En lege på Haiti

Legen og antropologen Paul Farmer ønsker en helsepolitikk som ikke handler om å telle penger. Han har selv viet sitt liv til å sette dette ut i livet, og har skrevet flere bøker om helse, makt og sosial ulikhet.

desember 2003

Hvis det er et prinsipp doktor Paul Farmer liker å bryte med, så er det prinsippet om «kostnadseffektivitet». En må se ham for seg: etter å ha gått tre lange timer i fjellene på Haiti, gleder han seg over å se igjen den tuberkuloserammede pasienten som ikke møtte opp til timeavtalen på sykehuset. Legen er lettet over å oppdage at pasienten ikke har stoppet behandlingen, og at han ikke kom til avtalt tid fordi han ikke hadde fått beskjed om det. «En kan aldri gjøre nok for å forsikre seg om at disse tingene fungerer,» sier han til Tracy Kidder, journalisten (og vinner av Pulitzer-prisen) som ledsager ham. «I New York brukes det 68 000 dollar per tuberkulosepasient, men hvis vi her begynner å gi en klokke eller en transistorradio til en pasient, beskylder hele det internasjonale helsesamfunnet oss for å iverksette prosjekter som 'ikke er støtteverdige'… Men hvis en pasient sier til meg at han trenger en Bibel eller en neglesaks, vel, hva så!?»[1

]I møtet med formaningene om det «fornuftige» og det «varige» tar Farmer for selvsagt det som skal bevises. Hans lojalitet retter seg først og fremst mot pasientene og hans plikter overfor dem.

Paul Farmer ble født i 1959 i USA, hvor han hadde en (veldig) fattig, men «lykkelig» barndom. Han er utdannet både innen antropologi og medisin, og nekter å gå inn i rollen som uengasjert observatør. Med prinsippet om «rettferdig omfordeling» som rettesnor, nøler han ikke med å «låne» medisiner på sykehusapoteket på Harvard for å behandle (og lege) et multiresistent tuberkulosetilfelle i et slumstrøk nord for Lima. Denne episoden blir til og med den heltedåden som gjør ham tuberkuloseeksperten alle internasjonale organisasjoner hører på.

Ideen er enkel: Behandle de fattige med effektive medisiner (snarere enn med såkalt «egnet teknologi», det vil si billig og ofte uegnet). Denne tilnærmingsmåten strider imidlertid så mye med anbefalingene at den kan virke skandaløs. det er noe Farmer insisterer ofte på at smittsomme sykdommer finnes i alle samfunnslag, innenfor alle raser og i alle land – og tuberkulose overføres gjennom luften. Ved å presse helsemyndighetene i Peru, stikk i strid med Verdens helseorganisasjons anbefalinger, har Farmers fremgangsmåte hindret at tuberkuloseepidemien forverres i dette landet.

Men Paul Farmer nøyer seg ikke med å rive i stykker «veikartet» om «kostnadseffektivitet», som er grunnstammen i en helsepolitikk laget for de fattige (og aldri av dem). Han kritiserer også den fellen han mener de aller fleste white liberals (med andre ord venstresiden i vesten) går i: De vil ha bort «den strukturelle volden» som skyldes dominans og fattigdom, og håper at helseproblemene bedre vil kunne løses «da». Farmer mener at en slik holdning ikke tar hensyn til problemene «her og nå»: «De andres lidelser er de vi lettest kan holde ut,» sier han. Derfor har han selv inntatt en motsatt stilling: Han tar utgangspunkt i de fattiges konkrete behov,[2] for deretter å trekke i tvil den seksuelle, økonomiske og militære undertrykkingen eller vekstideologien.[3] Han utfordrer også «bebreidelsesgeografien» som består i å skylde på offeret, noe han viser i sin detaljerte studie om hvordan Aids-epidemien kom til en liten landsby på Haiti.[4]

Farmers veltalenhet, overbevisningskraft og ustanselige avsløringer av dårlige grunner som gjør at vi lar befolkningene på Haiti, i Latin-Amerika, Russland eller Afrika lide av sykdommer som kan behandles, er dessverre ikke så kjent i Frankrike, hvor legens verker kun i liten utstrekning er oversatt. Men Farmer vil nok kraftig understreke at hans virkelige verk befinner seg i Cange, et av de hardest prøvede områdene i Haiti (og i verden). Tracy Kidder forteller i den forbindelse om et sykehus hvor nok en regel overskrides: Alle må betale for å gå til legen, «bortsett fra kvinner, barn, personer som ikke kan betale og de det haster å få behandlet»… En pragmatisk solidaritet som, slik Farmer viser det i sin siste bok Pathologies of Power, har fellestrekk med frigjøringsteologien.[5] En slik bok tvinger oss til å fornye våre tanker om menneskerettighetene.




1 Tracy Kidder: Mountains Beyond Mountains, Healing the World: The Quest of Dr. Paul Farmer, Random House, New York, 2003, 317 sider, 25,95 dollars.
2 Paul Farmer: Infections and Inequalities. The Modern Plagues, University of California Press, Berkely, 1999, 375 sider, 19,95 dollars. Utkommer på fransk i 2004.
3 Paul Farmer: Dying For Growth, Common Courage Press, Monroe, Maine, 2000, 600 sider, 19,95 dollars.
4 Paul Farmer: Sida en Haiti, Karthala, Paris, 1996, 380 sider, 25,92 euro.
5 Paul Farmer: Pathologies of Power, forord av Amartya Sen, University of California Press, 2003, 402 sider, 27,50 dollars.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal