Den 72 år gamle tyske kunstneren Gerhard Richter har en dobbel kunsthistorisk skolering. Først studerte han sosialrealismen på kunsthøyskolen i Dresden, i det gamle DDR, og deretter studerte han abstrakt ekspresjonisme på kunstakademiet i Düsseldorf. For Richter ble det imidlertid fort tydelig at både kommunismens sosialrealistiske formspråk, som tok utgangspunkt i kunsten som en funksjonell instans som skulle gi en realistisk skildring av arbeidernes kår, og den modernistiske abstraksjonen, som Vestens symbol for frihet og liberalisme, hver især bare var tomme formler som tjente sine respektive ideologier.
Det er et karakteristisk trekk ved Richters prosjekt at det lettest lar seg beskrive i negative termer. Richter skriver selv om sine bilder: «De er verken fotografier eller malerier …» og om prosjektet sitt skriver han: «Jeg følger ingen mål, intet system, ingen tendens, jeg har intet program, ingen stil, ingen retning …» (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal