Vi ser det samme misforholdet i andre nyhetssaker. Den 25. september 2002 var det franske nyhetsbildet preget av to store begivenheter: Vincent Humberts død – en ung mann som led av total lammelse i hele kroppen og som hadde fått aktiv dødshjelp av sin mor – og statsbudsjettet for 2004. På den ene siden en opprivende hendelse, som likevel rent direkte bare angikk noen få familier, selv om den også innebar viktige moralske spørsmål, og på den andre siden en politisk avgjørelse som skulle være med på å bestemme fremtiden for seksti millioner mennesker. Den første saken ble førstesideoppslag i 25 nasjonale og lokale dagsaviser, mens statsbudsjettet var toppnyhet seks steder. Tolv lederartikler var viet Vincent Humbert, én var viet budsjettet. Tv-kanalen France 2 åpnet alle sine nyhetssendinger 25. og 26. september med historien om «idealmoren» og viste 14 reportasjer på til sammen 30 minutter og 50 sekunder om denne historien. Statsbudsjettet, som systematisk ble plassert midt i sendingene, var tema for fire reportasjer på til sammen 7 minutter og 45 sekunder.
Den 2. desember konsentrerte alle medier seg om flommen i Sør-Frankrike. Ødeleggelsene var relativt store, og seks mennesker mistet livet. I nyhetssendingene på tv blir alle andre nyheter satt til side. Fra 2. til 4. desember brukte fjernsynskanalene TF1, France 2 og France 3 til sammen 49 prosent av nyhetssendingene på dagtid og kveldstid på dette stoffet – 198 reportasjer av til sammen 405. Den 3. desember var flommen fremdeles tema i 65 av 105 reportasjer, altså 64 prosent av alle nyhetssendinger til sammen. Flere andre nyheter ble oversett, eller ble bare nevnt helt overfladisk: Debatten i Nasjonalforsamlingen om privatisering av det statlige televerket France Telecom, justisminister Perbens forslag til lovendring ved kriminelle saker, studentdemonstrasjoner i Frankrike, lærerstreiker i Algerie, opptøyer mot franske soldater i Elfenbenskysten, rettssaken mot de tidligere ministrene François Léotard og Renaud Donnedieu de Vabres for hvitvasking av penger – bare for å ta noen eksempler.
30. oktober 2001 faller alpinisten Régine Cavagnoud stygt og dør to dager senere. Neste dag informerer Alcatel om at bedriften vil si opp 10 000 ansatte i Europa. De fire store dagsavisene gir større plass til den første av disse nyhetene enn til den andre. 31. oktober åpner radiokanalen France-Inter en nyhetssending med alpinistens død og bruker 13 av sendingens 30 minutter på denne saken. I morgensendingen samme dag hadde kanalen brukt ti sekunder på de 10 000 oppsagte i Alcatel.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal