I 1977 ble Coca-Cola kastet ut av India takket være daværende industriminister George Fernandes og hans tolkning av indisk lovgivning om utenlandske investeringer. Den 23. oktober 1993 kom selskapet imidlertid inn på det indiske markedet igjen, omtrent samtidig som en annen brusgigant, Pepsi Cola – takket være globaliseringens prinsipper om investeringsfrihet og rettferdig handel.
Ti år senere, i 2003, hadde disse to selskapene en profitt på over 40 milliarder rupier (omtrent seks milliarder kroner) i India, basert på vannrøveri og ansvarsfraskriving hva helse- og miljøvern angår. Coca-Cola og Pepsi har nå 87 såkalte «brusfabrikker» i India, men det dreier seg egentlig om rene vanntappingsfabrikker. 52 av disse tilhører Coca-Cola, mens Pepsi har 38. Hver fabrikk tapper mellom 1 og 1,5 millioner liter vann daglig. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal