Fra populærkultur til kunst

En rekke kunstnere bruker populærkulturelle virkemidler for å si noe om politiske, sosiale og økonomiske forhold. Kan reformuleringen av velkjente fenomener endre blikket vårt? Eller risikerer man å reprodusere det man egentlig vil angripe?

april 2005

På begynnelsen av 80-tallet trålet Jenny Holzer New Yorks gater. Overalt hang hun opp ark, påskrevet underfundige, små utsagn med politiske eller feministiske overtoner – såkalte truismer. Tekstene vekket stort engasjement. Folk gjorde tilføyelser, kom med innsigelser, satte i gang diskusjoner.

På midten av 80-tallet ble den alternative kunstscenen Holzer tilhørte, som hadde røtter i 60- og 70-tallets politiske aktivisme, innlemmet i den etablerte galleriverdenen. Holzer ble superstjerne, og hennes små papirlapper ble erstattet av mer spektakulære medier. Blant annet ble hennes mest fyndige truismer installert som gigantiske lysreklamer i selve hjertet av den amerikanske hovedstaden – Times Square Spectacolor Board. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal