Det bør ikke overraske noen at en av verdens største nålevende romanforfattere har følt et behov for å avbryte romanskrivingen en stund for å meditere over sin egen kunstart. I en tid da universitetsdiskursen steriliseres og føles avleggs, og litteraturkritikken blir til tomt reklamerende snakk, finnes det vel knapt noen som kunne gjort det i hans sted.
Med Le rideau déchiré gir Milan Kundera oss tredje bind av sin «romankunst»: Han tar opp tråden fra tidligere teoriverk for å utdype, utfylle og utvikle dem, og samtidig åpne dem for nye perspektiver. Denne boken gir seg ikke ut for å være noe annet enn en forfatters tanker om sin skrivepraksis, tanker som kaster lys over hans estetikk og hans egne litterære standpunkt. Når man leser den, kan man imidlertid ikke unngå å legge merke til at den favner langt mer. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal