Å gjøre fattigdom i Afrika til historie ved hjelp av en «moderne Marshall-plan»: Det var den erklærte målsetningen til G8-toppmøtet som gikk av stabelen i Gleneagles i Skottland 6.-8. juli. Man sparte ikke på noe når denne politiske vendingen skulle iscenesettes. Toppmøtets vert Tony Blair benyttet seg attpåtil av tjenestene til musikerne Bob Geldof og Bono for å organisere gigantiske konserter for å spre budskapet.
Slike politiske PR-kampanjer er ikke noe nytt. Lignende talemåter florerte også etter lanseringen av NEPAD-programmet (New Partnership for Africa's Development) i 2001. Og G8-landene vedtok også i 2002, på toppmøtet i Kananaskis i Canada, en handlingsplan for Afrika. Den er stort sett blitt liggende i skrivebordsskuffen. Bak fasaden er Gleneagles-initiativet svært lite nytenkende, og denne typen kampanjer vitner først og fremst om et fortsatt ønske fra landene i Nord om å sette rammene for utviklingsdebatten, på tross av at deres løsninger åpenbart har slått feil. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal