Bilder fra sårkanten

Nyhetsdekningen utfolder seg alltid mot en arkitektonisk bakgrunn. Urban krigføring, slik den utviklet seg i Beirut og slik vi nå ser i Bagdad, Mosul og Mogadishu, øker endringshastigheten i den arkitektoniske omverdenen til et nivå hvor den produserer lommer av kulturelt vakuum. Kunstnerne Yacoub/Lasserres arkitektoniske billeddannelser søker å befri territoriene for historisk smerte, tap, skyld og erindring, og å åpne dem for en ny dialog med det betraktende subjektet.

november 2005

Nyhetsdekningen på de internasjonale TV-nettverkene viser en global omverden av bilder og informasjon. Bildene og begivenhetene utfolder seg alltid mot en arkitektonisk bakgrunn: bygninger, gater, landskap. Noen ganger er bildene visuelle fremstillinger av det nyheten melder om, andre ganger brukes arkitekturen som symbolsk understreking av reporterens autoritet. Når BBC World rapporterer fra gatene i Faluja mens de viser det hvite hus i bakgrunnen, viser arkitekturen ikke virkeligheten bak nyhetsmeldingen. Den antyder snarere hvilken versjon av virkeligheten BBC ønsker at vi skal tro på. Arkitektoniske omgivelser er benyttet som fritt utbyttbart billedmateriale og klippet sammen med meldinger om aktuelle hendelser til redigerte montasjer av virkeligheten.

I Wim Wenders’ «Lisbon Story» fra 1994 går hovedpersonen med et filmkamera på ryggen og forsøker å fange tilfeldige bilder. Wenders diskuterer muligheten av å skape fotografier som ikke er valgt ut av et betraktende subjekt; av å danne objektive bilder av en urban omverden. Prosjektet til filmens hovedperson impliserer at det finnes et lag avobjektiv billedlighet, og at dette nivået er tilgjengelig via en kameralinse uten innblanding fra et betraktende subjekt. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal