«From rags to riches» – fra filler til formue. Slik lyder den rituelle definisjonen av «den amerikanske drømmen» om sosial mobilitet. En forestilling som krever en konstant strøm av suksesshistorier for at den kollektive illusjonen skal leve videre. For eksempel historien om John D. Rockefeller, en ubetydelig regnskapsfører fra Cleveland som i en alder av 31 år var sjef for det mektigste oljeselskapet i verden. Eller Steve Jobs, som avbrøt universitetsstudiene for å starte selskapet Apple i garasjen sin. Den unge californieren var milliardær før han fylte 30.
Nå er turen kommet til Wal-Mart, men målestokken er enda større. Det begynte med en liten butikk i Bentonville i Arkansas, en av de fattigste delstatene i USA. I dag er Wal-Mart en kjede av «hypermarkeder» som både er det største selskapet i verden – det gikk forbi ExxonMobil i 2003 – med en omsetning i nærheten av 310 milliarder dollar i 2005, og den største private arbeidsgiveren. Fire av sønnene i eierfamilien er blant de ti rikeste menneskene i verden. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal