Prostitusjon à la carte

Turistindustrien og sexindustrien har stor interesse av å gjøre verden til en gigantisk fornøyelsespark. Forbruksbegjæret bidrar til å opprettholde strømmen av sexmigranter, der utenlandske turister strømmer mot dette ferske, disponible og underdanige kjøttet.

august 2006

Etter demokratiseringen av den klassiske turismen, er turen nå kommet til demokratisering av sexturismen. Økningen i prostitusjon à la carte følger i sporene til feriereise à la carte. En vestlig turist med en girlfriend (den offisielle og mer akseptable betegnelsen på en prostituert som han har leid for en uke eller en måned) i armen eller bak på motorsykkelen er ikke et sjeldent syn i Phuket eller i Ko Samui, bare for å nevne Thailand.

Snøballeffekten preger sexturismen. I Thailand erstatter stadig yngre vestlige turister på leting etter spenning og sterke opplevelser eldre tyskere, japanere og amerikanere - som i sin tid tok over etter utstasjonerte militære under Vietnamkrigen. Og på strendene og i barene ser man nå også et helt nytt klientell – malaysiere, kinesere og sørkoreanere. Turistprostitusjonen affiserer landene i sør på en alvorlig måte. Jentene (eller guttene) er unge, fattige mennesker med lav utdannelse, altså mennesker det er enkelt å utnytte og som mer eller mindre tvinges inn i prostitusjon, et yrke de langt fra har valgt av egen fri vilje. På jakt etter lettvint og billig sex strømmer utenlandske turister mot dette ferske, disponible og underdanige kjøttet. Mange av dem finner opp all verdens gode grunner for å kvitte seg med dårlig samvittighet og overbevise seg selv om at de slett ikke utnytter de unges fattigdom. De hjelper dem, støtter dem, ja, de bidrar til og med til landets utvikling. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal