En ny mote brer om seg. Den kommer fra USA og kalles storytelling. Denne gangen dreier det seg om det som i antikken ble kalt retorikk – kunsten å snakke og skrive. Det handler nå om å overtale og overbevise ved hjelp av fortellinger, levende historier. En ny, mer konkret og mindre begrepslig narrativ orden er i ferd med å innføres. Hva er konsekvensene?
«A good story.» John Kerry manglet den og tapte dermed det amerikanske presidentvalget i 2004, ifølge strategene til Det demokratiske partiet.1 James Carville var en av håndverkerne bak Clintons seier i 1992. Han sa følgende i denne forbindelse: «Jeg tror vi kunne fått valgt en hvilken som helst skuespiller fra Hollywood hvis han hadde en historie å fortelle, en historie som forteller folk hva landet er og hvordan han ser det.» Meningsmålings-spesialisten Stanley Greenberg bekreftet dette: «Fortellingen er nøkkelen til alt.» Noen dager senere var Carville enda mer eksplisitt i tv-programmet Meet the press: «Republikanerne sier: «Vi skal beskytte dere mot terroristene i Teheran og de homoseksuelle i Hollywood.» Vi sier: «Vi er for ren luft, de beste skolene og bedre helsevesen.» De forteller en historie, vi holder en preken.» (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal