«Vinneren tar alt»

Før det amerikanske midtperiode-valget den 7. november vil de to største partiene ha brukt 500 millioner dollar på kampanjer. «Mikro-målretting» er et av de nye verktøyene for via statistikk å plukke ut typiske velgere, og påvirke dem med propaganda.

november 2006

Republikanerne er for øyeblikket i en alvorlig situasjon. «Alt det vi har oppnådd i løpet av seks år kan fordufte på en dag,» skriver Sam Brownback, senator for Kansas. «Demokratene vil øke skattene, redusere effekten av vår krig mot terrorisme og stille [presidenten] for riksrett.» I den nest største valgkretsen i Indiana, plages potensielle velgere av datagenererte telefonbudskap. Det er eksterne lobbier for gjenvalg av republikanere som gir ordrene.

Noen ganger er oppfordringene mer personlige. I en epost adressert til en av hans antatte støttespillere – som i dette tilfellet viser seg å være en franskmann som langt ifra deler hans ideer – skriver George W. Bush 17. oktober: «Kjære Serge. I 2004 deltok du i organiseringen av min suksessfulle valgkampanje. Sammen ga vi det amerikanske folket en tydelig beskjed om hvor nødvendig det er å ivareta vår nasjons sikkerhet, holde skattene nede og fortsette å skape arbeidsplasser. I år ber jeg deg på ny om å hjelpe meg. […] Uten et republikansk flertall i Kongressen, vil våre motstandere gå inn for å oppheve Patriot Act, øke din skatt og hindre meg i å oppnevne konservative dommer til de føderale domstolene.» (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal