Selvtilfredse Science Po

Norges utenriksminister Jonas Gahr Støre tok en gang sin utdannelse på handelshøyskolen Science Po i Paris. Institusjonen er resolutt rettet mot vekst og har i dag igjen bekreftet skolens kall om å utdanne elitene. På samme måte som det finnes medieintellektuelle, er Sciences Po blitt en medieskole – alltid beredt til å ta plass i debattpaneler og avisspalter, eller delta i markedsføringskampanjer.

desember 2006

«Nei og tre ganger nei, Sciences Po er ikke en handelshøyskole og vil aldri bli det.» Dette sa direktøren for institusjonen i rue Saint-Guillaume i Paris, Richard Descoings, til økonomitidsskriftet Challenges som tidligere i år viet et nummer til handelshøyskoler.2 Nummeret hadde Richard Descoings’ bilde på forsiden.

Sciences Po er utvilsomt en handelshøyskole hvis vi skal dømme ut ifra yrkene studentene forberedes til (særlig personalledelse (human resources) og bankvirksomhet); ut ifra antallet forelesere som hentes inn fra næringslivet (skolen har bare 66 fast ansatte forelesere av totalt 1400), ut ifra plassen den gir til samarbeidsbedriftene (BNP Parisbas, L’Oréal, Accord, Andersen, Schlumberger), ut ifra hvor opptatt den er av avgangselevenes resultater og av nasjonale og internasjonale rangeringer av handelshøyskoler. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal