Frankrikes kulturarv

For mange politiske ledere har nå kultur blitt et viktig redskap for økonomisk utvikling. Hvert område vil ha sitt museum, hvert museum vil ha sin avlegger: Fra Atlanta til Singapore, fra gulflandene til Hongkong og Kina. Den private Guggenheim-stiftelsen har den mest aggressive politikken.

Siden midten av oktober 2006 har tilreisende til Georgias hovedstad Atlanta kunnet beundre deler av Louvres kunstsamlinger i High Museum of Art, som er blitt rehabilitert av arkitekten Renzo Piano. Over tre år vil det her bli holdt hele ni utstillinger, og 142 kunstverk vil ha tatt veien over Atlanteren. Blant disse finner vi mange mesterverk signert kunsthistoriens aller største navn, som Rafael, Poussin, Murillo og Rembrandt. «Av de 14,9 millioner euro denne operasjonen koster, og som i sin helhet er finansiert av amerikanske mesener, vil Louvre motta 5,4 millioner. Et beløp som vil bli benyttet til oppussing av salene med franske møbler fra 1700-tallet, som ligger under museets avdeling for kunsthåndverk», forklarer Henri Loyrette, som er administrerende direktør ved verdens største museum. Selv om prosjektet er nyskapende, inngår det likevel i et større utvekslingsprogram museene imellom. For nyter ikke Louvre godt av innlån av viktige verk til museets utstillinger?

I Atlanta «er hver dag en fest». Ved Atlantas konferanse- og turistmyndighet opplyses det at slagordet ble lansert «da man ferdigstilte siste byggetrinn av de mest spennende attraksjonene, nemlig utvidelsen av High Museum og verdens største akvarium.» Coca-Cola, som ble etablert i byen i 1886, er blant de største bidragsyterne til det lokale Louvre-prosjektet. Her har de også anlagt museet The World of Coca-Cola, og vil «i begynnelsen av 2007 avsløre sitt nye program.» Om vi også tar med Atlantas nye OL-museum, utgjør dette til sammen et gigantisk forretnings- og fornøyelseskompleks. Utbyggerne håper dette vil «gjøre Atlanta til markedsleder og et viktig internasjonalt reisemål.» Målsetningene er iallfall klare. Er de like avklarte for Louvre, som stadig forklarer seg med begreper som vitenskap, kultur og folkeopplysning for å forsvare samarbeidsavtalen? (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal