<emb192|left>
I Hollywood-produksjoner benyttes rike historiske baktepper utelukkende som påskudd for å formidle det filmen «egentlig handler om» – heltens eller parets dannelsesreise. I Warren Beattys film Reds fra fra 1981 fungerer Oktoberrevolusjonen som bakteppe for hvordan hovedpersonene forsoner seg med hverandre i en lidenskapelig sexscene. I Deep Impact fra 1998 er den gigantiske bølgen som oversvømmer hele USAs østkyst bare et bakgrunnsmotiv for en datters incestuøse gjenforening med sin far. I War of the Worlds fra 2005 er romvesenenes invasjon kun en bakgrunn som gir Tom Cruise anledning til å befeste sin farsrolle på ny… Dette er ikke tilfelle i Alfonso Cuaróns Menneskenes barn, der bakgrunnen aldri slipper taket.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal