I forrige måned ble markedsføringsdelen i loven om offentlig helse iverksatt – etter tre år med utsettelser siden vedtaket i 2004. Forbrukerne vil oppdage svært generelle helseanbefalinger i blader eller tv-skjermer: «Tenk på helsen, spis minst fem grønnsaker eller frukt om dagen»; «Tenk på helsen, praktiser regelmessig fysisk aktivitet» eller «Tenk på helsen, unngå å spise for mye fett, sukker og salt». Disse rådene skal bekjempe fedmeepidemien i Frankrike (12,4 prosent lider av overvekt), men de er ikke like direkte som de lovpålagte advarslene på røykpakkene («Røyking dreper»). Disse rådene er i mindre grad resultat av en offentlig helsepolitikk enn lobbykampen matvareindustrien og markedsføringsbransje har kjempet i kulissene i frykt for en altfor streng lovgivning.
Matvareindustrien, representert gjennom Nasjonalforeningen for matvareindustrien (ANIA), spilte først en sentral rolle i å mildne lovteksten som skulle begrense mengden reklame for matvarer med mye sukker, salt og fett. Sommeren 2004 klarte de å få det franske senatet til å vedta et lovendringsforslag som senket skatten – som går til Nasjonalinstituttet for helseforbygging og -opplysning (Inpes), på reklamekampanjer fra 5 til 1,5 prosent. Det ble også bestemt at annonsørene skulle slippe avgiften hvis de inkluderte helseforebyggende beskjeder (som på den tiden ennå ikke var klart definerte) i markedsføringen. I løpet av de to og et halvt neste årene, anstrengte ANIA og markedsføringslobbyen seg for både å redusere ordlyden og størrelsen på helsebeskjedene. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal