Enestående om Afghanistan

Tegneserieboken Fotografen blander reportasjefotografier og tegneserieruter i en nyskapende dokumentaropplevelse. Tegneseriereportasjer er en relativt ny sjanger, men er en av de mest interessante trendene i moderne tegneserier.

mai 2007

Den franske reportasjetegneserien Fotografen (Le Photographe) har fått en rekke priser i hjemlandet. Fotografen Didier Lefévre reiste til Afghanistan med Leger uten grenser i 1986, altså under krigen mellom Sovjetunionen og motstandsbevegelsen Mujahedin. Sammen med tegneren Emmanuel Guibert har Lefévre satt sammen bildene til en personlig reiseskildring, knyttet sammen og utdypet av Guiberts tegninger. Den uvanlige dokumentarserien ble fullført i fjor med det tredje bindet, og utgis nå på norsk samlet i én bok (Egmont Serieforlaget, 256 sider).

Lefèvre døde i januar av en hjertesvikt, 50 år gammel. Han var utdannet farmasøyt, og reiste med Leger uten grenser i mange år – både som logistikkansvarlig og fotograf. Lefèvre leverte reportasjebilder til flere aviser og magasiner, bl.a. fra Sri Lanka, Malawi, Kambodsja og Kosovo. Tegneserieboken Fotografen, hvor Lefèvre selv er hovedperson, er ikke bare en nyskapende blanding av tegneserie og fotoreportasje, men også et sterkt vitnesbyrd om et menneske med et imponerende humant engasjement.

Reisen i 1986 var Lefèvres første tur til Afghanistan, og det var hans første store oppdrag som fotograf. Oppgaven var å dokumentere hvordan Leger uten grenser ga medisinsk hjelp og annen humanitær bistand til afghanerne. Lefèvre vet ikke mer enn gjennomsnittsleseren om Afghanistan. Boken er proppfull av kunnskap og innsikt, men fortalt fra Lefèvres uerfarne ståsted er den usedvanlig lite belærende. Vi følger med på en reise som gir nye oppdagelser og erkjennelser både for fotografen selv og oss lesere nå 20 år senere.


LEFÈVRE REISTE inn til det nord-østlige Afghanistan fra Pakistan. Første del av serien skildrer ankomsten til Pakistan og forberedelsene til reisen. Andre del handler om ferden i Afghanistan og arbeidet til Leger uten grenser. Lefèvre forlater gruppen, og drar sammen med lokale guider for å oppleve landet og befolkningen mer direkte, men blir forlatt av guidene i et fjellområde. Tredje del av serien handler om denne hasardiøse delen av reisen.

Lefévres fotografier og Guiberts tegneserieruter knytter sammen hendelsene på en fascinerende måte. Hovedparten av boken er tegninger, utdypet av dialog og en nøktern fortellertekst. I deler av boken får fotografiene mer plass, også på hele sider uten verken tegninger eller tekst. På denne måten balanserer boken utmerket de beskrivende og fortellende kvalitetene i fotografiene.

Guibert er en erfaren serieskaper, og tegner stilsikkert i en modernisert «den rene linje». En stilretning oppkalt etter Tintin-skaper Hergé, kjent for sin klare konturtegning og flate fargelegging. Guiberts stiliserte tegnestil og dempete fargebruk passer fint til Lefévres sort/hvitt-fotografier. Ofte gjentar Guibert motivene, og det gir en overraskende effekt å se de samme personene og miljøet skildret både i tegninger og foto. Tegningene er presise og virkelighetstro, men representerer en helt annerledes fortolkning. Gjennom denne brytningen mellom Guiberts stilisering og Lefévres realisme handler serien også om hvordan vi ser.

Tegneseriereportasjer er en relativt ny sjanger, men er en av de mest interessante trendene i moderne tegneserier. Sjangeren har mye til felles med selvbiografien, som har vært sentral blant voksenseriene siden 60-tallets underground, men flytter fokuset fra serieskaperen selv til en mer kollektiv sak eller hendelse. Tegneserienes fremste journalist er amerikanske Joe Sacco med glimrende reportasjebøker fra Bosnia, Vestbredden og Gaza, på norsk Palestina (Gyldendal 2006). Afghanistan er dessuten tema for den kontroversielle amerikanske stripetegneren Ted Ralls reportasjebok To Afghanistan and Back (NBM 2002), som skildrer Ralls rundreise i landet under USAs bombing etter 11. September. Fotografen står stødig i denne trenden med en sterk beretning fra et land som nå 20 år etter igjen står overfor en stormakt som vil omforme regionen.



ILLUSTRASJON: fotografA.jpg + fotografB.jpg

Fotografen
er ikke bare en nyskapende blanding av tegneserie og fotoreportasje, men også et sterkt vitnesbyrd om et menneske med et imponerende humant engasjement.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal