Frivillig hjernevask

«Kommunikasjon» er de demokratiske samfunnenes viktigste kontrollmekanisme. Vi druknes i reklame, livsstilsreportasjer og journalistisk naivitet, sier den amerikanske samfunnskritikeren Noam Chomsky.

august 2007

La oss starte med noen spørsmål om mediene: Under folkeavstemningen om EUs grunnlovstraktat i Frankrike i mai 2005 var flertallet av mediene for traktaten, mens 55 prosent av innbyggerne stemte «nei». Medienes evne til å manipulere er dermed ikke absolutt. Innebar denne folkeavstemningen også et «nei» til mediene?

Arbeidet om mediemanipulering eller fabrikasjon av enighet, utført av Edward Herman og meg, går ikke inn på spørsmålet om medienes innvirkning på publikum.1 Det er et sammensatt spørsmål, men en del dyptpløyende forskning antyder at mediepåvirkningen er større i den høyest utdannede delen av befolkningen. Masseopinionen virker mer selvstendig i forhold til mediediskursen. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal