– Det hele var veldig spennende, sier Kruse til Le Monde diplomatique. For oss handlet Greaseball Challenge om to ting. De ene var å demonstrere at det finnes levedyktig alternativt drivstoff. Det andre var å formidle dette gjennom dokumentarfilmen til Lars Løge.
Kruse mener dyrking av biobrensel ikke nødvendigvis behøver å gå på bekostning av matproduksjon. Han påpeker at det i Guatemala dyrkes et biobrensel kalt Jatropha i områder som ellers ville ligget brakk.
– Vi mener at dyrking av biobrensel kan gjøres på en god måte og en dårlig måte. Det må stilles krav til produsentene slik at det blir gjort på en god måte. Men det er naivt å tro at brukt matolje kan brukes på alle biler verden over. Til det er ikke ressursgrunnlaget tilstrekkelig.
Men når det er sagt, er det også feil å kun satse på hybridbiler som går på fossilt drivstoff. Det finnes mange andre løsninger. Biodrivstoff kan produseres fra trevirke og organisk avfall og det snakkes i disse dager mye om biodiesel fra alger. I tillegg til biodrivstoff tror vi framtidens biler vil bruke hydrogen og elektrisitet som drivstoff. Vi må ta innover oss at vi må redusere utslippene av klimagasser betraktelig, og det kun er mulig med fornybare drivstoff. I ZERO har vi en Ole Brum-strategi: vi ønsker oss hybridbiler som går på fornybare drivstoff.
Kruse mener det er svært viktig at fly slutter å bruke fossilt brennstoff, fordi flyutslipp er mer skadelig. Helst burde man kjøre tog i stedet for fly, mener han og en storstilt utbygging av høyhastighetstog burde vært et satsningsområde. Han peker ellers på at det mulig å bruke syntetisk biodrivstoff til fly. Dette er testet på konvensjonelle turbiner i blant annet Sverige.
– Hovedproblemet med fly er at utviklingstiden for ny teknologi er lang. Det må også nevnes at det er mulig å innføre hydrogendrevne fly, det er gjort noen studier på det. Å innføre bruk av biobasert syntetisk drivstoff for eksisterende fly vil være enklere. Med små modifikasjoner av flyene og endringer i regelverk kan syntetisk biobasert drivstoff brukes. Hydrogenfly kan komme etter hvert men dette krever et nytt flydesign og ny infrastruktur. Når det gjelder fly som drives på alkohol, tyder enkelte studier I USA på at det vil ta for mye plass i drivstofftankene og veier for mye til at det er hensiktsmessig for større passasjerfly, sier Kruse.
I forhold til dokumentaren Who Killed the Electric Car? kommenterte Kruse følgende:
– Etter min erfaring er filmen veldig populistisk og forenklet. Jeg har drevet med miljøbiler i ti år, med både hydrogendrevne, elektrisk drevne og biobrensel. Jeg har også kjørt General Motors EV1 som omtales i filmen. Jeg liker at noen setter dette på dagsordenen, for General Motors har virkelig fortjent kritikken som rettes mot dem i filmen. Det var merkelig at de ikke ville selge en fullt brukbar bil (det er faktisk en av de kuleste bilene jeg har kjørt). Men jeg liker ikke at filmen rakker ned på hydrogen. Jeg synes de skyter vilt rundt seg. Framtidens biler kommer til å bestå av alle gode teknologier, derfor trenger vi en rekke alternativer. Arrangement som Greaseballchallenge viser vei ved at folk tar fornybare drivstoff i bruk og ikke bare sitter med hendene på rattet og klager.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal