Tårnet som arkitektonisk objekt oppsto mot slutten av 1800-tallet, som et resultat av en kombinasjon av byggeteknikk (bærekonstruksjon av stål), utviklingen av heisen og telefonen, og særlig den usannsynlige rikdommen til visse bedrifter som ga seg utslag i symbolske bygninger, til andres misunnelse. Det første høyhuset (40 m) ble reist i New York i 1868 og det andre i Minneapolis. Og i 1884 bygde William Le Baron Jenney det ti etasjer høye Home Insurance Building i Chicago. Tårnet ble kapitalismens fremste utrykk.
Det vil si: Det er alltid utdatert, det er alltid et firma som gjør det bedre og markerer sin dominans med et høyere tårn. Til industrimagnatenes og finanskongenes umettelige «alltid mer», svarer det i deres øyne «alltid høyere», symbolet på styrke: deres tårn, som samtidig er hovedkvarter, banner, varemerke. Det er noe barnslig med denne høydekonkurransen, med unntak av et knippe arkitekter som hevder at «tårnet» er framtiden … for det forrige århundre! (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal