Alle visste at den dagen USA sto overfor en økonomisk krise i kombinasjon med et bunnløst handelsunderskudd, ville frihandelen bli angrepet av sin mektigste forsvarer. At den amerikanske hæren har kjøpt 179 forsyningsfly som delvis er produsert av European Aeronautic Defence and Space (EADS), strider ikke på noen måte mot hovedtendensen. For i denne kontrakten på 35 milliarder dollar (176 milliarder kroner) er de amerikanske nasjonale interessene blitt forsvart med omhu. Det «europeiske» flyet er utstyrt med motor fra General Electric, produsert i samarbeid med det amerikanske selskapet Northtrop Grumman og skal settes sammen i Alabama. Det går så langt at mer enn halvparten av flyets merverdi stammer fra USA. Konkurrenten Boeings materiell var ikke like raskt tilgjengelig, hadde en mer begrenset lastekapasitet og var tilbøyelig til å operere med en mindre aksjonsradius – og skulle for en stor del produseres andre steder.
Men den økonomiske historien er der likevel og minner oss om de at fleste utviklede land er blitt det takket være handelsbarrierer. Verken Storbritannia, Frankrike, Korea, Japan eller Preussen fikk sin industrimakt ved å respektere David Ricardos «lov» om komparative fortrinn. Hadde ikke den amerikanske økonomien fra 1800-tallet til begynnelsen av 1900-tallet den høyeste veksten i verden, med tolltariffer som nærmet seg 50 prosent (44 prosent i 1913)? Seinere tordnet Ronald Reagan mot proteksjonismen samtidig som han begrenset importen av biler, stål, sukker og tekstiler. Reagan-administrasjonen ellevedoblet tollsatsene på store motorsykler for å redde firmaet Harley-Davidson. Og administrasjonen la vedvarende press på Japan for å få landet til å skrive opp valutaen, litt på samme måte som George W. Bush i dag bønnfaller Kina om å gjøre det samme. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal