Barcelona Light

Etter tre engelske produksjoner har Woody Allen krysset kanalen og lagd en film med Barcelona som bakteppe.
Vicky Cristina Barcelona er et trekantdrama som nok vil bli godt mottatt for sin vittige tone og passe problematiserende stil.
Men har Woody Allen noe nytt å by på?

oktober 2008

Har Woody Allen noe nytt å by på i det nye århundre, når selve Woody-skikkelsen er falmet og stort sett en saga blott? Etter en rekke måtelig interessante amerikanske produksjoner og tre engelske filmer på rekke og rad – Match Point (2005), Scoop (2006) og Cassandra’s Dream (2007) – tar den stadig hyperaktive Woody Allen oss med til Barcelona, blant de spektakulære storbyene som fortsatt er forbausende lite utnyttet i fiksjonsfilm, et av de få minneverdige unntakene er en sekvens i Yrke: Reporter.1 Etter Antonionis Gaudí-visitt i 1975 virker det som betydelige, ikke-spanske regissører har fått berøringsangst overfor den katalanske hovedstaden, hvilket er forståelig. Barcelonas særegne modernismo-arkitektur er så iøynefallende at den lett kan ta luven av en brukbar scene, bli forgrunn i stedet for bakteppe. Woody Allen er ikke kjent for å lide av berøringsangst, og gjør det heller ikke i sin nye film Vicky Cristina Barcelona. Han omfavner romantikk- og turistklisjeene for alt de er verd og lar dem bli drivkraften i fortellingen. Barcelonas arkitektoniske perler blir distanserte billedmotiver i filmen, og et bakteppe for et florlett komidrama, en forviklingskomedie der Den Spanske Don Juan spilles ut mot Den Lettantennelige Blondine, Den Spanske Furie og Den Politisk Korrekte Ivy League-studine.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal