For et år siden hadde jeg noen betraktninger1 om fransk film på norske kinoer. Få franske filmer hadde kommet til Norge de seneste år, men var trenden i ferd med å snu? Nå tror jeg selvsagt ikke at min kronikk ga umiddelbare resultater, det ville være å begå en hybris-variant av den logiske feilslutningen «post hoc, ergo propter hoc» (etter dette, altså på grunn av dette). Jeg uttrykte heller en slags frankofil frustrasjon like før et trendskifte.
For i år har norske kinogjengere fått anledning til å se et titalls franske filmer, deriblant Agnès Jaouis Tilbake til Provence,2 to Coco Chanel-filmer og dobbeltfilmen om den legendariske gangsteren Mesrine.3 På tampen av året kommer det enda flere, som manusforfatterveteranen Danielle Thompsons stjernespekkede komedie Forviklinger (Le code à changé). Her skal det imidlertid handle om to andre aktuelle filmer: Christophe Honorés Forførelsens kunst (La belle personne) og Zabou Breitmans Jeg elsket henne (Je l’aimais). Hvem er disse regissørene? (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal