Mirakelet gikk upåaktet hen for den store mengden utenlandske journalister og besøkende som var kommet til Berlin i forbindelse med tjueårsjubileet for Murens fall. S-Bahn, de raske forstadstogene som går gjennom byen, hadde ingen problemer! Mange berlinere var – ikke uten en viss skadefro – ganske sikre på at de omfattende problemene som hadde herjet hovedstaden de siste fire månedene skulle komme tilbake med full kraft midt i feiringen. «Vi var skikkelig nervøse,» sier en servitrise på Café Liebling i den hippe bydelen Prenzlauer Berg og puster lettet ut. «Bare tenk dere! Hadde feiringen funnet sted noen uker tidligere, ville det vært i en by på randen av nervøst sammenbrudd, med stappfulle S-Bahn-stasjoner og turister som ikke kom seg videre fra flyplassen. De allierte kan takke østberlinerne for at de rev muren 9. november, og ikke 9. september.»
Det var faktisk like før jubileet for kommunismens fall ble en lite hyggelig påminnelse om kapitalismens triumf. Fra midten av juni til begynnelsen av oktober var Berlins S-bahn delvis eller totalt lammet av en endeløs rekke feil. Dette førte til den verste krisen innen offentlig transport i Berlin siden krigen. Årsaken er at S-Bahns eier, Deutsche Bahn (DB), har skåret ned på vedlikeholdsutgiftene for å få budsjettet til å se penere ut for sine framtidige aksjonærer. Jernbaneselskapet skal nemlig privatiseres i nær framtid. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal