Da Kathryn Bigelows The Hurt Locker nylig vant alle de store Oscarene foran James Camerons Avatar, ble det oppfattet som et godt tegn på tingenes tilstand i Hollywood: En beskjeden produksjon ment for Sundance-aktige festivaler, som i mange land bare fikk en begrenset distribusjon, renner i senk en superproduksjon som ikke klarer å skjule sin flate og enkle fortelling bak teknisk briljans. Så Hollywood er ikke bare en blockbustermaskin, men verdsetter fortsatt smale kreative anstrengelser?
Muligens, med et stort Men:
I all sin mystifisering stiller Avatar seg klart på siden til de som kjemper mot det globale militærindustrielle komplekset. Der Avatar framstiller supermakthæren som en brutal destruktiv kraft i storindustriens tjeneste, presenterer The Hurt Locker den amerikanske hæren i tråd med det offentlige bildet denne hæren forsøker å tegne av seg selv i vår tid med humanitære intervensjoner og militaristisk pasifisme. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal