Soldater med et menneskelig ansikt

I selve dens usynlighet er ideologien mer til stede enn noensinne: Vi er der, med gutta våre, vi identifiserer oss med deres frykt og redsler i stedet for å spørre hvorfor de er der, skriver Slavoj Zizek om Oscar-vinneren The Hurt Locker.

april 2010

Da Kathryn Bigelows The Hurt Locker nylig vant alle de store Oscarene foran James Camerons Avatar, ble det oppfattet som et godt tegn på tingenes tilstand i Hollywood: En beskjeden produksjon ment for Sundance-aktige festivaler, som i mange land bare fikk en begrenset distribusjon, renner i senk en superproduksjon som ikke klarer å skjule sin flate og enkle fortelling bak teknisk briljans. Så Hollywood er ikke bare en blockbustermaskin, men verdsetter fortsatt smale kreative anstrengelser?

Muligens, med et stort Men:
I all sin mystifisering stiller Avatar seg klart på siden til de som kjemper mot det globale militærindustrielle komplekset. Der Avatar framstiller supermakthæren som en brutal destruktiv kraft i storindustriens tjeneste, presenterer The Hurt Locker den amerikanske hæren i tråd med det offentlige bildet denne hæren forsøker å tegne av seg selv i vår tid med humanitære intervensjoner og militaristisk pasifisme. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal