Det magiske speilet

Facebook er blitt vår egoistiske reklamedrevne tids magiske speil. Det lar alle polere sin personlige fasade og innbyr til kontinuerlig iscenesettelse.

desember 2010

For noen dager siden ba Facebook meg skifte navn. Ikke fordi jeg hadde valgt et grisete pseudonym, oppfordret til rasisme, eller stjålet navnet til den allmektige Mark Zuckerberg (sjefen, grunnleggeren og hovedaksjonæren i nettstedet Facebook). Jeg hadde heller ikke valgt meg et navn som lignet på et eller annet varemerke. Det jeg hadde gjort ,var å skrive familienavnet mitt i blindeskrift. Teknikerne til det kaliforniske nettstedet hadde plutselig bestemt seg for at dette ikke lengre var typografisk korrekt.

Da jeg meldte meg inn i Facebook, ble jeg bedt om å oppgi mitt virkelige navn, deretter mottok jeg en SMS med en hemmelig kode som jeg måtte bruke for å bekrefte at jeg faktisk eksisterte. Facebook insisterte også på at jeg skulle oppgi passordet til e-postkontoen min, for å hente ut mine kontakter – eller mine «venner» som det så fint heter – fra adresseboka. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal