Vinger & fjær

Etter den beherskede The Wrestler leverer Darren Aronofsky noe som ligner en katalog over egne fortrinn og svakheter som regissør. Det ser ut som han forholder seg til Kunstfilm som Village People til indianere og politimenn. Likevel er Black Swan en tour de force av visuelle finter og fortellerteknikk.

februar 2011


DA DET BLE KJENT ca ett år etter siste finanskrise at neste film av Darren Aronofsky ville få tittelen Black Swan, vekket det forhåpninger. For er det én regissør man virkelig skulle tiltro en viss nysgjerrighet på de gåtefulle mekanismene som beveger finansmarkedene, og ikke minst evnen til å formidle disse merkverdighetene, så måtte det være mannen som ga oss Pi i 1998 – noe så besynderlig som en film om en matematiker som forsøker å finne numeriske regelmessigheter i kaoset kjent som aksjemarkedet. Dessverre må vi ta til takke med Oliver Stone.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal