En tid for røyk og reklame

Dette er serien som sier noe vesentlig om tidsånd, nær fortid, identitet, svik og begjær. Full av overraskende vendinger og forviklinger. Full av røyk og alkohol. En verden der krigen var kald og markedet like optimistisk som tidsånden.

Hvorfor er 1960-tallets reklamefolk på Manhattan så spennende femti år etter? Selv om Proust klarte å gjøre parisersosietetens intriger rundt 1900 interessant for lesere som ikke bryr seg en døyt om verken adelige eller nouveaux riches, selv om alt i siste instans handler om grepet, om hvordan, så ligger mye av svaret her i miljøet. Jeg blir nysgjerrig på både hva de gjør for å selge varene og hvordan de lever livet. Mad Men gir et sjeldent nærgående blikk på en arbeidsplass. Samtidig holder serien fokus på én person, hans glitrende nåtid og skyggene fra fortiden, samt skyggene som Don Drapers nåtidsvalg kommer til å kaste.

Manhattan på 60-tallet er fjernt og nært, i både holdninger og vaner. Ikke minst klarer Mad Men å presentere sitt fiksjonsunivers som både tidstypisk og, i visse henseender, ekstremt. Matthew Weiner, manusforfatter på de siste sesongene av Sopranos, har lagt vekt på saftige replikkvekslinger også i den nye serien. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal