I et periodedrama som A Dangerous Method dominerer biografiske fakta den kunstneriske fortellingen og fiksjonen. Nå er ikke dette noe særegent for David Cronenbergs nye film. Biografiske fortellinger og periodedramaer utgjør en større del av den samlede filmfiksjon enn vi vanligvis innrømmer. De rene fiksjonsfortellingene er sjeldnere vare enn vi har for vane å tenke. En fiksjon er alltid bundet av lover og regler (eventuelt også et forelegg i form av en roman eller et skuespill), skjønt den unnslipper de mektige referansenes tyranni. Men er det ikke best å la fiksjonen være fiksjon og la historiske skikkelser belyses av undersøkende dokumentarisk litteratur og biografier? Ønskelig, kanskje, men romaner og andre fiksjoner som bygger på historiske skikkelser popper stadig opp. Vi, publikum, tørster (blir vi fortalt) etter innsyn i autentiske skikkelsers levde liv, og slike romaner har en stor sjanse til å bli film.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal