Østerrikeren Ulrich Seidl er et ubeskrevet blad her hjemme, men noen kjappe nettsøk gir et visst inntrykk av hans foretrukne tematikk. På hjemmesiden hans alternerer beskrivelser som «kynisk, sosialpornograf, misantrop» med yrkesbetegnelsen «regissør». Hvorvidt det er slik han virkelig ser seg selv, eller om han simpelthen gjengir andres synspunkter på sin virksomhet, er uvisst. Uansett gjør man seg noen tanker om hans verdensanskuelse etter en kikk på filmografien.
Tittelen Der Busenfreund (1997) taler for seg: en puppenes venn. Models (1999) er blitt sammenlignet med fotografen Diane Arbus’ motiv fra samfunnets randsoner. Hundstage (2001) handler om en lærers forhold til en slesk hallik. Import/Export (2007) får publikum som selv bor i arbeiderblokker til å snakke om at den tar rå fattigdom til helt nye nivåer. Vi aner konturene av en forkjærlighet for livets pikante sider. Har vi her atter en filmskaper som søker kreativ næring «på skyggesiden»?
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal