Opprøreren fra Manila

På 70-tallet var film ren underholdning på Filippinene, til diktaturets store glede. Helt til Lino Brocka dukket opp og skapte et kritisk publikum, på det estetiske planet så vel som det politiske.

I år samarbeider World Cinema Foundation, som ledes av Martin Scorsese, med filippinske Film Development Council om restaureringen av Maynila: sa mga kuko ng liwanag («Manila i morgengryets klør», 1975), en av Lino Brockas vakreste filmer. Filmskaperen som gikk bort i 1991 vil dermed kanskje trekkes ut av glemselen han ble henvist til av de han ga kopiene til.

Filippinsk film har alltid produsert store kvanta (150–200 titler i året), men med få unntak har verken kvalitet eller varighet stått i sentrum. Filmene er laget for et publikum nedsettende kalt bakya («tresko», det vil si simpel smak): sjangerfilmer, melodrama, komedier, musikaler for tenåringer, mykporno, James Bond-aktige actionfilmer. Høye skatter, import fra Hollywood, Kina og Indonesia og en militærsensur som bare tillot vold og sex i amerikanske filmer gjorde at ingen regissører tok noen sjanser på 1970-tallet, under diktatoren Ferdinand Marcos’ (1917–1989) andre periode, før en ny generasjon med nye ambisjoner dukket opp. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal