På en energikonferanse i Qatars hovedstad Doha i april 2013 begynte og avsluttet en qatarsk taler innlegget sitt – på engelsk, selvfølgelig – med en hyllest av sin emirs enlightened vision. I salen smilte journalister og akademikere innforstått til hverandre. De var vant med slike formuleringer. Enkelte hadde til og med veddet om hvor mange ganger ordet «visjon» ville dukke opp. The vision er blitt allestedsnærværende i olje- og gassmonarkiene i Persiabukta – på seminarer, i offisielle dokumenter og turistbrosjyrer. Overalt prises «visjonen» til Hans Kongelige Høyhet, eller mer presist «Den høyeste av opphøyde himler».
Utover serviliteten språkbruken vitner om, er the vision det monarkene og hoffet ønsker å formidle til omverdenen. Folk skal vite at kongen, emiren eller sultanen en dag fikk en personlig visjon om hvordan han skulle utvikle landet sitt. A strategic vision, selvfølgelig, ikke et rikmannsinnfall. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal