Irmgard Schulz tar blikket vekk fra plakatene til det tyske fagforbundet Ver.di som er stiftet opp på veggen i møterommet, reiser seg og tar ordet. «I Japan,» sier hun, «har Amazon nylig ansatt geiter til å beite rundt et av lagrene. Selskapet har gitt dem samme navneskilt som vi har rundt halsen, med navn, bilde og strekkode.» Jeg er på det ukentlige møtet til Amazon-ansatte i den tyske byen Bad Hersfeld (Hessen). Med geiteeksempelet oppsummerer spedisjonsmedarbeideren Schulz arbeidsfilosofien til den multinasjonale nettbutikken, der kundene med få tastetrykk kan kjøpe en skurekost, Marcel Prousts samlede verker eller en jordfreser, og få alt levert innen 24 timer.
Amazon har 100 000 ansatte fordelt på 89 distribusjonssentere verden over med et samlet lagerareal på nesten sju millioner kvadratmeter. På under tjue år har selskapet blitt ledende i den digitale økonomien, sammen med Apple, Google og Facebook. Siden Amazon gikk på børs i 1997, har omsetningen skutt til værs, til 62 milliarder dollar i 2012. Amazons grunnlegger og administrerende direktør, den maniske libertarianeren Jeff Bezos, portretteres villig vekk i avisene, spesielt etter at han i august 2013 kjøpte tradisjonsrike Washington Post for 250 millioner dollar – en prosent av hans personlige formue. Amazons økonomiske suksess får definitivt mer spalteplass enn arbeidsforholdene. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal