Ved kun å titulere filmen om Apple-gründer Steve Jobs med mannens etternavn, inviterer den til slappe ordspill om alle jobber som ble skapt i selskapet, stillinger som fort kunne organiseres bort, gå tapt og kanskje gjenvinnes senere, som i hovedpersonens tilfelle. En film om Apple, altså, i den grad den historien kan fortelles uten fokus på Føreren. Når den nå har hans og ikke selskapets navn, så er det innlysende nok mannen bak som skal fokuseres. Entreprenøren, innovatøren, gründeren og salgsmannen Steve Jobs. Har vi ham nå? Får vi en smak av hva som fikk ham til å tikke, som de sier? Og, for å holde oss til kriterier som sjangeren tilsier: Kommer vi nær personen Steve Jobs? I den grad vi gjør det: Er det i så fall bryet verdt? Håp om svar på slike spørsmål burde få verden til å stå like stille som rett før lanseringen av det siste iProduktet.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal