Reklamerevolusjonen

Amerikanske myndigheters spionering vekker oppsikt. Samtidig øker en annen overvåking. De private nettgigantene perfeksjonerer stadig sin sporing og innsamling av persondata. Ingenting unnslipper dem: Alt du gjør, stedene du oppsøker, varene du kjøper, folkene du møter.

november 2013

«En Guinness, John? Stresset, John Anderton? Trenger du ferie?» Hovedpersonen i Minority Report, spilt av Tom Cruise, kan ikke gå et skritt uten å bli overfalt av personrettede annonser på skjermer. Filmens handling foregår i 2054. Da filmen ble spilt inn i 2001, ante nok ikke regissør Steven Spielberg at mange av oppfinnelsene i filmen ville være en realitet bare ti år senere: nettoppkoblede gjenstander, berøringsskjermer, grensesnitt styrt med håndbevegelser, stemmegjenkjenning, nettaviser som oppdateres i sanntid, digitale reklameskilt som kan identifisere folk via øynene (eye tracking). Alle disse teknologiene utprøves nå daglig og revolusjonerer reklameindustrien på bekostning av de tradisjonelle mediene.

Neste år vil Google begynne å selge Google Glass, briller som man kan surfe på nett eller sjekke e-post med bare ved å bøye hodet. Koblet til mobilnettet kan du gå inn på en flyplass og se veien til innsjekkingsskranken, avgangsnummer og boardingtid på brilleglassene. Den andre siden av denne teknologiske utviklingen er åpenbar: Ingenting av det du ser vil unnslippe IT-giganten, alt du gjør, stedene du oppsøker, varene du kjøper, folkene du møter. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal