Blindhet og innsikt

Eskil Vogts Blind er en unorsk og overraskende film, som tematiserer en rekke aspekter ved moderne privatliv, og norsk politisk kulturs definitive uskyldstap.

februar 2014

Ingrid er blind. Dette er premisset for Eskil Vogts første spillefilm som regissør. Vogt (f. 1974) har tidligere markert seg som kortfilmregissør, og som manusforfatter sammen med Joachim Trier for sistnevntes spillefilmer Reprise (2006) og Oslo, 31. august (2011). Nå er hans debutfilm belønnet med pris for beste manus på Sundance-festivalen, og i februar skal den vises i Berlin-festivalens program for kunstfilm, Panorama.

Det finnes naturlig nok ikke så mange fiksjonsfilmer om det å være blind. En sentral rollefigur, en ung kvinne, i M. Night Shyamalans The Village (2004), er blind. En annen film som tar opp temaet er Fernando Meirelles’ Blindhet etter José Saramagos roman, den var åpningsfilm på Cannes-festivalen i 2008. Nevnes bør også Tom Tykwers narrativt utspekulerte og rytmisk medrivende episode i Paris, je t’aime (2006).1 Episoden heter «10e arrondissement (Faubourg St. Denis)». I hovedrollene finner vi Melchior Beslon (faktisk blind i virkeligheten også) og Nathalie Portman. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal