Den 2. februar ble Barack Obama intervjuet av Bill O’Reilly, den beryktede programlederen i ultrakonservative Fox News. Han gjentok nok en gang sin favorittanklage om at Det hvite hus løy om det blodige angrepet mot den amerikanske ambassaden i Benghazi i september 2010: «Kritikerne dine mener at du ikke fortalte verden at det var et terrorangrep fordi det ikke passet inn i valgkampen din. Det er det de tror.» Presidenten repliserte raskt: «Og det tror de fordi folk som deg sier det.»
Denne korte utvekslingen illustrerer innflytelsen til USAs åpenbart partiske medier, en innflytelse som gjør at Obama føler han må la seg avhøre av en ultrakonservativ kommentator. Men det vitner også om innflytelsen på opinionen. Disse mediene er blitt «husets høyeste stemme», ifølge forfatteren Gabriel Sherman. I en bok med samme navn kaller forskerne Jeffrey M. Berry og Sarah Sobieraj fenomenet en outrage industry, som har utradert alle spor etter den siviliserte tonen som tidligere preget debatten. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal