Etter måneder med hemmelige forhandlinger lovet EU-kommisjonen i slutten av mars å slutte med hemmeligholdet som omgir frihandelsavtalen Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Tiden var inne for transparens, i form av en «offentlig konsultasjon». Med en kommunikasjonskampanje på tjue språk har EU-kommisjonen oppfordret borgerne til å «si sin mening» om tolv spørsmål knyttet til avtalen på en nettside der alle kan «gjøre sin stemme hørt» fram til 6. juli.
Kampanjen møtte umiddelbart kritikk fra de den skulle berolige. Kritikken dreier seg for det meste bare om ett aspekt ved TTIP: «investorbeskyttelse» og innføring av en mekanisme for tvisteløsning mellom selskaper og stater. Å si sin mening om et av spørsmålene – for eksempel «ekspropriering» – innebærer også å ta stilling til «bakgrunnsinformasjonen» EU-kommisjonen kommer med for å forsvare sine valg: introduksjoner i form av konkrete eksempler «hentet fra andre investeringsavtaler». (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal