Fondation Louis Vuitton ble innviet i oktober, like ved barneparken Jardin d’acclimation i Paris. Kunstmuseet har dermed klart å ta skrittet videre fra den lange rettslige og politiske føljetongen som pågikk fra 2007 til 2012. Sirkuset startet da byens daværende ordfører, Bertrand Delanoë, ga konsernet Moët Hennessy-Louis Vuitton (LVMH) byggetillatelse mens byens kulturråd Christophe Girard var ansatt i konsernet. Og tillatelsen ble godkjent via juridisk triksing. Men nå er alt glemt og erstattet av et skred av hyllester i mediene.
Med tanke på byggherre Bernard Arnaults økonomiske makt, merkenavnets status og arkitektens renommé er det langt fra overraskende. Samtidskunstmuseet, som er bygd av et konsern dypt involvert i luksusindustrien og mediene, leker med grensene: I avisene har det klart å legge beslag på motesidene, kultursidene og kjendisoppslagene, samt å bli gjenstand for både politiske og økonomiske analyser. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal