Det private er politisk

Hver profil, hver «liker», hver tweet, hvert søk, hvert klikk heller en dråpe av salgbar informasjon ned i havet av nedkjølte servere som Amazon, Google og Microsoft har installert på hvert kontinent. Men persondataene kan få en annen skjebne.

september 2016

I fjor ble det solgt 1,424 milliarder smarttelefoner i verden, 200 millioner mer enn året før. En tredjedel av menneskeheten går dermed med en datamaskin i lomma. Å leke med denne praktiske dingsen er så enkelt at det er lett å glemme byttehandelen hele den digitale økonomien bygger på: Silicon Valley-selskapene gir brukerne apper i bytte mot persondata. Lokalisering, netthistorikk, kontakter blir skruppelløst samlet inn, analysert og solgt videre til annonsører for å «nå de riktige menneskene med det riktige budskapet på riktig tidspunkt,» som Facebook utbasunerer. «Er det gratis, er du produktet,» sa man allerede på 1970-tallet.

Krav om frigjøring fra digitalt arbeid er en logisk forlengelse av en 200 år gammel kamp. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal