Vietnam selger seg billig

Vietnam har opplevd en enorm økonomisk vekst som har løftet hele befolkningen. Sulten er borte, de unge er på sosiale medier, foreldrene ser på sørkoreanske og japanske tv-serier. Men arbeidsforholdene er fortsatt brutale og økonomien blir stadig mer avhengig av utlandet.

februar 2017
Vietnamesiske arbeidere syr Nike-sko i den koreanskeide fabrikken Tae Kwang Vina i Ho Chi Min-byen. Foto: Paul Kitagaki Jr., AP / NTB SCANPIX.

Den energiske femtiåringen Nguyen Van Thien er en av de som Det vietnamesiske kommunistpartiet kaller «onkel Hos soldater på den økonomiske fronten» – etter uavhengighetshelten Ho Chi Minh som grunnla Den demokratiske republikken Vietnam. Han kjemper på klesfronten, med selskaper som amerikanske Gap, japanske Uniqlo og spanske Zara. Han er stolt som en hane av de verdenskjente kundene.

Jeg møter ham i en av fabrikkene hans som spiser seg inn på åkrene i utkanten av Bac Giang, halvannen time med bil fra hovedstaden Hanoi. Maskiner og arbeidere – de fleste kvinner – stuet sammen i fire alleer med lange fabrikkhaller. Et litt tilbaketrukket bygg huser noen beskjedne kontorer. Her står det også et alter for gudene for land og lykke, som bringer velstand ifølge forfedrenes tro. Alle bedriftene jeg besøker har et slikt alter, enten utenfor eller i entreen, iblant med noen pinner med røkelse. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal