For to år siden begynte den framtidige amerikanske presidenten og hans rådgivere systematisk å undersøke amerikanernes sinnsstemning. Blant de mest framtredende følelsene var skuffelse, irritasjon, sinne, tristhet og fortvilelse. I politikken er denne metoden ikke ukjent, spesielt ikke for de som har råd til kvalitative studier (se neste side). Undersøkelsene endte med en diagnose som var skreddersydd for å få Trump valgt. Alt han trengte å gjøre var å utnytte den generelle stemningen, gjøre seg til talsmann for den og gi den en fortolkning, i håp om at nettopp hans fortolkning ville sive inn i samfunnet. Med et oppsiktsvekkende argument: Meksikanerne og muslimene var ikke lenger ønsket i USA.
Lenge før Trump tiltrådte var det åpenbart at hans antimeksikanske kampanje ikke var basert på en økonomisk analyse, men på politiske interesser: Noen forsøker å utnytte den amerikanske nasjonalfølelsen. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal