Skjult og åpenbart

Happy End er muligens Hanekes mest humoristisk ladde film, om en storfamilie der omtanken er mer marginal enn maktkamp og perversjoner, med migrantkrisen i Calais som bakteppe.

desember 2017

Happy End? Ikke akkurat en tittel man umiddelbart forbinder med Michael Haneke. Snarere vekker navnet hans assosiasjoner til et handlingsunivers der folk skader seg psykisk og fysisk, til utspekulert plaging eller vold for moro skyld, til trøblete personer som kolliderer med andre trøblete personer, til problematisk eller sågar sykelig erotikk. Haneke er på ingen måte kjent for å være noen lystspillkonge eller moromann. Like fullt har han har flere ganger, senest i oktober til det franske ukemagasinet L’Obs, uttalt at han har inspirasjonskilder innen komisjangeren: Chaplin, selvfølgelig, men også George Cukors klassiske Hollywood-lystspill fra 1940- og 1950-tallet og tidlig Woody Allen. Men Happy End? Det må være ganske ironisk ment.

Laurent-familien, fra venstre: Eve (Fantine Harduin), Georges (Jean-Louis Trintignant), Anne (Isabelle Huppert), Anaïs (Laura Verlinden), Annes forlovede Lawrence Bradshaw (Toby Jones) og Thomas (Mathieu Kassovitz). Pierre Laurent og det marokkanske tjenerskapet er fraværende

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal