«Det er en to-i-én-skole», sier Elsa Heuyer. Fransklæreren på Drottning Blankas gymnasieskola har måttet lære seg å «optimalisere» tiden og rommet for AcadeMedia, et børsnotert «utdanningsselskap» hvor hun er ansatt i en deltidsstilling på 28,7 prosent. Den videregående skolen sør i Stockholm er en såkalt friskole, en frittstående skole med statsstøtte, og deler lokaler med en annen skole i samme konsern. Her er det lønnsomhet som gjelder og Heuyer har elever fra to trinn i samme klasse: «I praksis må jeg dele undervisningstiden i to.»
Spansklærerne Sandra Nylen og Adrian Reyes er ansatt på fulltid. De underviser også i andre fag, slik det er vanlig i Sverige, og må i tillegg være mentorer for rundt femten elever hver. Det betyr at de må holde kontakt med foreldrene via epost eller telefon og følge opp fravær og resultatene til hver elev i alle fag. «Når en elev sliter, får mentoren skylden», sukker Reyes. Dermed er det ikke uvanlig at lærere hjelper elever med å få bedre karakterer i et annet fag enn de underviser i. «Jeg sjekker hele tiden med mine mentorelever om alt går bra, for jeg vet at rektor vil holde meg ansvarlig», forteller Nylen. «Men hva kan man gjøre når de stryker i flere fag?» (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal