Da skottene Samuel og Dan Houser startet Rockstar Games i 1998 som et datterselskap av Take-Two Interactive, ble dataspill fortsatt sett som uinteressant ungdomsunderholdning. Etter hvert som markedet ekspanderte til et mer voksent publikum, begynte Rockstar å lage spill som fikk mye oppmerksomhet for sin originalitet og vilje til å provosere. I de forskjellige versjonene av Grand Theft Auto (GTA) spiller du en kriminell i et åpent urbant univers. Spillet skapte mye debatt da det kom. Det ble anklaget for å oppfordre til kriminalitet og vold, og brødrene Houser fikk raskt et djevelsk rykte de har vært flinke til å dyrke.
De to forretningsmennene skjønte raskt at for å vinne et publikum som lignet dem, holdt det ikke med meningsløs tidtrøyte. Spillene ble laget som kunstverk med store investeringer (over 250 milliarder dollar for GTA V) og et omfattende kunstnerisk arbeid. «Det var for et publikum vi så at fantes», forklarer Dan Houser. «Folk som spiller videospill, leser bøker og liker musikk.» (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal