Det har stormet mye rundt Roman Polanski de senere årene, mye på grunn av siktelsen for voldtekt av en mindreårig og anklager om andre overgrep fra midten av 1970-tallet, som «Me Too»-kampanjen har bidratt til å reaktualisere og som gjorde at han i fjor ble ekskludert fra Oscar-akademiet. Til høsten er han også aktuell med en ny film, J’accuse, basert på Robert Harris’ roman om Dreyfus-saken. Samtidig har han hatt en heller ujevn produksjon de siste tiårene. Blant hans beste verk er den film noir-pregede Los Angeles-thrilleren Chinatown (1974), Oscar-vinneren Pianisten (1992) om oppstanden i Warszawa-ghettoen sett fra pianisten Władysław Szpilmans vinkel, filmatisk formidlet av en som hadde klart å flykte fra Kraków-ghettoen, samt Polanskis Skyggen (2010), der regissøren bygger videre på romanforfatter Harris’ skuffelse over Tony Blair. Men kanskje mest bemerkelsesverdig er filmen som i sin tid sementerte hans ry som filmskaper, nemlig Rosemary’s Baby (1968), en filmhistorisk milepæl som det er verdt å stifte et gjensyn med.
Egyptomani og surrealisme
Rosemary’s baby er med sin utforskning av bosted og naboskap tematisk knyttet til to andre psykothrillere Polanski laget i samme periode. I Repulsion (med den nokså glemte norske tittelen Avsporet) fra 1965 blir den unge belgieren Carol (Catherine Deneuve) igjen i London-leiligheten når storesøster Helen drar på ferie til Italia. Selve leiligheten kommer til å virke truende, og i siste del manifesterer det fantastisk-unheimliche seg: Utstrakte hender fra under tapetet griper etter henne. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal