Private penger får utvilsomt stadig mer makt over politikken de fleste steder. Mellom 2007 og 2012 ga de to hundre mest politisk aktive amerikanske selskapene donasjoner for over 5,8 milliarder på føderalt nivå. I samme periode fikk de 4400 milliarder dollar i subsidier, fritak og skatteletter (se «Preke for verden eller endre den»). I parlamentsvalget tidligere i år slo India imidlertid rekorden USA satte i 2016, med en valgkamp som kostet hele 8,7 milliarder dollar mot bare 6,5 milliarder for det amerikanske kongress- og presidentvalget for tre år siden. Men USA vil sikkert ta teten igjen med valget neste år, for summene har vokst drastisk etter at USAs høyesterett i 2010 fjernet de fleste begrensninger på private selskapers mulighet til å finansiere valgkamper, med begrunnelsen at selskaper er juridiske personer som har krav på ytringsfrihet. Selskapenes valgkampfinansiering er blitt så påfallende at Trump i valgkampen i 2016, med åpenbar suksess, kunne skryte av at han ingen måte var kjøpt og betalt, for han var så rik at det var han som kjøpte andre. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal