Kuwait begynte på 1980-tallet, så kom Dubai til på 90-tallet, før Qatar og Abu Dhabi i tiåret etter sluttet seg til den febrilske og kostbare jakten på innflytelse. I kampen om synlighet er journalister fra alle land hovedmålet. De blir invitert på presseturer – som ofte er den eneste måten å møte landenes ledere på – og gitt gaver, alt fra penner til luksusklokker eller konvolutter med sedler lagt på hotellrommene. Bare finanskrisen i 2008, og mer nylig krigen i Jemen som har vært kostbar for De forente arabiske emirater (som Dubai er med i), har lagt noen dempere på gavmildheten.
Vertslandene er fullt klar over gjestenes presseetiske standarder. Anglosaksisk og europeisk presse oppfattes som mer resistente mot gaver og behandles ikke like sjenerøst som deres asiatiske og arabiske kolleger. Men det finnes unntak. Utsendingene fra departementene og nyhetsbyråene som tar seg av de utenlandske journalistene forteller ofte om journalister fra amerikanske eller franske aviser som har krevd å bli behandlet som deres egyptiske eller kinesiske kolleger og få en laptop av siste modell i stedet for solcelleladeren de fikk.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal