Hvor er Marokko på vei? Ingen vet. Ikke engang kong Mohammed 6. Han har offisielt erkjent begrensningene ved styringsformen som i 1999 gjorde at han overtok makten etter at faren Hassan 2 døde. «Plikten til klarhet og objektivitet krever en nyansering av det positive regnskapet, i den grad allerede utførte framskritt og realiseringer ennå ikke har fått nok ringvirkninger for hele samfunnet», sa kongen før feiringen av hans tjue år ved tronen i juli i fjor.
Styringsformen er et allmektig monarki som forsøker å skape en ultraliberal økonomi med grandiose prosjekter styrt av offentlige virksomheter. Blant dem er høyhastighetsbanen mellom Casablanca og Tanger, den økonomiske frisonen og industriområdet Port Tanger Med, teateret Mohammed 6 i Casablanca, og nye motorveier. Prestisjeprosjektene forfører mange i utlandet, og har gjort at kongen har klart å bli sittende i over tjue år uten at den nasjonale eller internasjonale pressen har angrepet ham. Både i utlandet og i sentrum av Rabat framstår Marokko fortsatt som en ørn ragende over det afrikanske kontinentets økonomi med sin knirkefrie deltakelse i de globale verdikjedene, blant annet som en viktig produsent innen bil- og luftfartsindustri. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal